Tehdäänkö Virossakin lähetystyötä?
Eilen järjestetyillä Alastaron evankeliumijuhlilla Loimaan
seurakunnan Viron lähetti Liisa Rossi kertoi kuulumisia Viron lähetyskentältä. Liisa kertoi paljon Viron uskonnollisesti tilanteesta ja työstään Rakveren Kolminaisuuden seurakunnalla. Osan asioista ajattelin yrittää tiivistää tähän blogiin.
Viroa kutsutaan usein Euroopan
ateistisimmaksi maaksi, mutta tämä ei ole aivan totta. Liisan mainitseman tutkimuksen
mukaan virolaisista lähes 40 % prosenttia uskoo Jumalaan. Suurin osa näistä
ihmisistä ei kuitenkaan ole perinteisiä kristinuskon Jumalaan uskovia ihmisiä,
vaan uskomuksiin liittyy paljon muutakin esimerkiksi uskoa jälleensyntymiseen
tai horoskooppeihin. Hengellisyys on siis osa virolaisten identiteettiä, ja
siksi kirkonkin hengelliselle työlle on paikkansa Virossa.
Vaikka Viro tupataankin ajattelemaan Suomen sisaruuskansana
ja jokseenkin samanlaisena kulttuurina, Viron kirkkojen tilanne on hyvin
erilainen kuin Suomen kirkkojen. Suomessa evankelis-luterilaiseen kirkkoon kuuluu lähes 80 % kansasta,
ja kirkolla on vahva institutionaalinen ja organisatorinen rakenne, joka
mahdollista suuret työntekijämäärät ja taloudellisen omavaraisuuden. Virossa
sen sijaan seurakunnat ovat köyhiä ja jäsenmäärältään pieniä. Usein seurakunnan
ainoa palkattu työntekijä on pappi, ja kaikki muu työ hoituu vapaaehtoisten
avustuksella. Aikamoinen kontrasti omaan kirkkoomme!
Syy tähän eroavaisuuteen löytyy lähihistoriasta.
Neuvostovallan alla uskonto yritettiin poistaa virolaisten elämästä, ja siinä
onnistuttiinkin melko hyvin. Neuvostovallan jälkeen kirkot olivat vain raunio
siitä, mitä ne olivat ennen. Kuten aiemmin mainitussa tutkimuksessa ilmenee, monilla virolaisilla on kuitenkin tarve hengelliselle yhteisölle.
Virossa myös rippileirit ovat kovin erilainen konsepti kuin täällä
koto-Suomessa. Emme välttämättä aina ymmärrä miten erikoinen kulttuurinen
piirre meillä on siinä, että lähes jokainen suomalainen 15-vuotta täyttävä
osallistuu Suomessa rippikouluun. Virossa rippikoulun suorittavien määrät ovat
hyvin vähäiset, ja leiritkin vain viikonlopun yli kestäviä. Lisäksi rippileireille
voi osallistua niin usein kuin haluaa, ja Liisa kertoikin, että monet nuoret
tahtovat osallistua leirille seuraavana vuonna heti uudestaan!
Liisa pyrkii työssään tukemaan Rakveren Kolminaisuuden
seurakuntaa oman erityisosaamisensa avulla. Seurakunnan työn tavoittavuutta
Liisa on parantanut mm. kehittämällä seurakunnan sosiaalisen median näkyvyyttä, sekä osallistumalla pienryhmä- ja raamatunopetustyöhön. Paljon työtä on kuitenkin vielä jäljellä. Mikäli tahdot lukea lisää Liisan työstä Rakveressa, tai
tukea häntä rahallisesti, lisätietoa löytyy täältä.
Ja Liisan työtä voi muuten seurata myös instassa profiilista @liisa_vironmaassa !
Kommentit
Lähetä kommentti